< חזרה לכל הכתבות

חי, צומח, רוטט: היסטוריה של צעצועי מין

מאת מרינה קיגל

היום אפשר למצוא אותם כמעט בכל בית וקצת קשה להאמין שפעם ניסו להוציא אותם מחוץ לחוק או לטפל באמצעותם בכאבי ראש וגב. צעצועי מין עברו דרך ארוכה ועל הדרך הספיקו כמה פעמים לשנות את העולם.

מי היה מאמין שהצבעוניות הרוטטת הזו של צעצועי מין של היום התחילה כבר לפני בערך 29,000 שנה, וליתר דיוק מצורה פאלית אותה סיתת מחתיכת סלע האדם הקדמון בעודו מתחמם ליד המדורה? היום כבר לא ניתן לדעת אם הסלע המוארך שימש אותו בתור צעצוע לעינוג עצמי או היה חלק מטקס הפריון שהיה מקובל באותה תקופה, אבל ללא ספק, מאז תעשיית צעצועי מין עברה שינוי מטורף.

זו לחמנייה בכיס שלך או שאתה שמח לראות אותי?

תחנה הבאה במסע שלנו לעבר – יוון העתיקה. המאה השישית לפנה”ס. היוונים אהבו לייצר את הסמלים הפאליים שלהם מחומרים שונים: בדיל, עור ואפילו לחם יבש. תכלס, מאד חכם, חסכוני. אגב, יוונים היו חזק בשימוש באוכל: השתמשו בשמן זית בתור חומר סיכה.

סין העתיקה: חיות וחיוכים

המאה ה-14 לספירה. העולם מתקדם ואיתו גם צעצועי מין. הידעתם שהביצים הסיניות הראשונות היו מלאות בנוזל זרע של בעלי חיים? הסינים בכלל היו חזק בענייני חיות: את טבעות הפין, למשל, הם הכינו מעפעפי עזים. עוברות מאה שנה. באיחור אופנתי אחרי המזרח הרחוק איטלקים ממציאים את הדילדו הראשון. השם במקור מגיע מהמילה diletto, “עונג”. קצר וקולע.

אפרופו קולע, המלחים הצרפתים היו הראשונים שהמציאו בובות מין, הם קלעו דמויות נשיות מקש ולקחו אותן איתם להפלגות. אין לדעת איך הדברים היו מתקדמים, אבל אז הגיע עידן ההיסטריה.

להכות בפטיש

אנגליה של המאה ה-19. נשים שסובלות מחרדה או שינויים תכופים במצבי הרוח מאובחנות עם מצב רפואי חדש: היסטריה, מושג שנגזר מהמילה hystera, “רחם” ביוונית. כדי לסייע לנשים אלה “להירגע”, הן “טופלו”, בין היתר, על ידי גירוי פות אינטנסיבי.

האבחון החדש התפשט כאש בשדה קוצים והידיים של הרופאים כבר לא עמדו בקצב. כך הומצאו מכונות רטט מיוחדות שאפשרו לנשים להגיע לאורגזמה עם פחות מאמץ. המכונה הראשונה הומצאה על ידי שני רופאים אמריקאים, שגם רשמו עליה פטנט וקראו לה בשם די מטריד “פטיש גרנוויל” (למה פטיש – די ברור וקצת מטריד, “גרנוויל” היה שם משפחה של אחד מהם).

ויברטור: תרופה לכל מחלה

היום אנשים משתמשים בוויברטורים לצורך פורקן, אבל בעבר המחקרים טענו שמדובר במכשירים שעוזרים בשחרור שרירים. גם במאה העשרים היו משווקים אותם בתור מעסי קרקפת, מכונות הרזיה ואפילו משככי כאבים. ייתכן ובמקרים מסוימים הם עזרו, אבל בפועל שימשו למטרות אחרות לגמרי. אגב, בהתחלה ממש קראו למכשירים האלה “מניפולטורים”, המילה “ויברטור” הגיעה די מאוחר אבל תפסה מהר מאד.

ויברטור - Double Trouble

מקל הקסם וכאבי הגב

שנות השישים של המאה הקודמת הביאו בשורה של ממש לתחום: קודם כל, המצאת הסטראפ-און על ידי טד מארש, אומן פיתום. מארש השתמש בכישורי בובנאות שלו ונענה לבקשה של חברו הקרוב שסבל מאימפוטנציה. היטאצ’י המציאו את The Magic Wand, מעסה מתקדם לטיפול ב-“כאבי גב חמורים” שהופעל מסוללות וכולם הופתעו כמה נשים סובלות מכאבי גב. והנה, סוף סוף גם הגברים החליטו להצטרף למשחק וכך הגיעו לעולם הזה בובות סקס מתנפחות. והנה הגענו לשנות השבעים העליזות! חנות סקס ראשונה נפתחת בארצות הברית. החנות נקראה “הגן של חווה” ומכרה ויברטורים מסיליקון שסוף סוף לא היו מעוצבים בצורת איבר המין הגברי.

כולם רוקדים עכשיו

הו, אייטיז, אם לא הייתם קיימים, היה צריך להמציא אתכם! חברות יפניות מתחילות לייצר ויברטורים שבכלל לא נראים כמו ויברטורים אלא כמו חיות שונות: ארנבים, קנגורו, צבים ועוד בצבעים זוהרים. דיסקו!

זכות יסוד לעונג

לא תאמינו אבל בסוף שנות התשעים קרה מהפך? כמה מדינות בארה”ב מחליטות להוציא צעצועי מין מחוץ לחוק. העבריינים והעברייניות היו צפויים לקנסות כבדים ואפילו כלא. למרבה המזל, החלטה זו הייתה בתוקף רק זמן קצר. כי בואו, אם כבר מדברים על זכויות נשים, הזכות לעונג היא לגמרי זכות יסוד. נקפוץ 10 שנים קדימה ונגלה לכם שהמדינה האחרונה שביטלה את החוק האוסר על הוויברטורים הייתה טקסס בשנת 2003.

הלו, מיסטר ביג

נחזור חזרה לרגע לפני שנת אלפיים צעצועי מין מגיעים למסך הקטן תודות, כמובן, ל-“סקס והעיר הגדולה”. בדיוק כמו שגיבורות הסדרה, הצעצועים מהסדרה הפכו במהרה ללהיט.

והנה הגענו להווה. הסוללות מפנות את מקומן למטעני USB ועכשיו התפעול מתאפשר ישירות מהטלפון הנייד. שוק צעצועי המין כבר מגלגל מיליארדי דולרים וממשיך לצמוח בקצב מטורף. יש צעצועי מין לנשים, צעצועי מין לגברים וכמובן צעצועי מין שהכי כיף לשחק איתם בזוג. כולם מדברים על זה, כולם מנסים את זה ותמיד מחכים לפיתוחים חדשים בתחום שאף פעם לא מאכזבים להגיע. אז מה יהיה, לדעתכם הלהיט הרוטט הבא?